Технології та технологічні процеси відновлення профілю кочення залізничних колісних пар, шляхи підвищення ефективності

Автор(и)

  • Сергій Олександрович Бахман Державний університет «Житомирська політехніка», Україна
  • Петро Петрович Мельничук Державний університет «Житомирська політехніка», Україна http://orcid.org/0000-0003-0361-756X

DOI:

https://doi.org/10.26642/ten-2024-1(93)-10-23

Ключові слова:

профіль кочення; відновлення залізничних колісних пар; наплавлення; різальний інструмент

Анотація

Одним з найбільш значущих питань для залізниці є питання забезпечення своєчасного та якісного відновлення профілю кочення колісних пар в експлуатації. В статті розлянуто питання актуальності підвищення ефективності технології відновлення колісних пар, виконано аналіз останніх досліджень та публікацій. Розглянуто дефекти, які виникають під час експлуатації колісних пар, та причини їх утворення. Виконано аналіз існуючих та перспективних технологічних процесів відновлення профілю кочення залізничних колісних пар, зокрема методами наплавлення та механічної обробки різанням на колесотокарних та колесофрезерних верстатах. Проаналізовано переваги та недоліки кожного з методів відновлення. Розглянуто використовуваний під час обробки на верстатах різальний інструмент, наведено переваги та недоліки кожного з видів інструменту та різцевих блоків.  Виконано аналіз фактичної стійкості твердосплавних пластин LNUX 301940SN-DM зі сплаву SH фірми «Pramet Tools» (Чехія) під час їх використання на колесотокарних верстатах на базі Покровського вагонного депо Донецької залізниці. Зроблено висновки щодо перспектив подальших досліджень у напрямі можливого підвищення ефективності процесів відновлення профілю кочення залізних колісних пар.

Посилання

Bakhman, S.O. and Melnychuk, P.P. (2023), «Shchodo doslidzhennia efektyvnosti protsesiv vidnovlennia zaliznychnykh kolisnykh par», Zbirnyk naukovykh prats 12 Vseukrainskoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu, рр. 66–68.

Polupan, I.I. (2016), Pidvyshchennia efektyvnosti protsesu vidnovlennia profiliu kolisnykh par zbirnymy riztsiamy, Ph.D. Thesis of dissertation, 213 р.

Haivoronskyi, O.A. (2016), «Umovy zabezpechennia yakosti vidnovlenykh naplavlenniam zaliznychnykh kolis», Visnyk Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu. Nauka ta prohres transportu, No. 5 (65), pp. 136–151.

Haivoronskyi, O.A. (2019), «Tekhnolohiia vidnovlennia zaliznychnykh kolis duhovym naplavlenniam», Tekhnolohiia konstruktsiinykh ta funktsionalnykh materialiv, 147 р., [Online], available at: https://files.nas.gov.ua/NASDevelopmentsBook/PDF/2019/0919.pdf

Ruban, V.M. (2021), Pidvyshchennia efektyvnosti vidnovlennia kolisnykh par frezeruvanniam robochykh poverkhon na verstatakh KZh 20, Ph.D. Thesis of dissertation, Dnipro, 196 р.

Tykhenko, V.M. and Pchelinskyi, S.V. (2012), «Pidvyshchennia efektyvnosti obrobky na koleso-tokarnykh verstatakh», Pratsi Odeskoho politekhnichnoho universytetu. Seriia. Mashynobuduvannia. Tekhnolohiia metaliv. Materialoznavstvo, Issue 1 (38), pp. 84–87.

Andriiko, I., Kulyk, V. and Prokopets, V. (2011), «Doslidzhennia poshkodzhuvanosti poverkhni kochennia zaliznychnykh kolis», Mashynoznavstvo, No. 1–2, рр. 32–36.

Huzenko, V.S., Myrantsov, S.L., Polupan, I.I. and Shulha, O.O. (2009), «Doslidzhennia dynamichnoi stiikosti protsesu mekhanoobrobky kolisnykh par», Nadiinist instrumentu ta optymizatsiia tekhnolohichnykh system, zb. nauk. prats, DDMA, Kramatorsk, Issue 25, рр. 22–27.

Demchenko, V. and Demchenko, O. (2022), «Analiz doslidzhen vplyvu parametriv poverkhni kolesa ta znachennia tverdosti na vzaiemodiiu z koliieiu», Zbirnyk naukovykh prats DUIT. Seriia. Transportni systemy i tekhnolohii, Issue 40, рр. 121–130.

Polozhennia pro planovo-poperedzhuvalnu systemu remontu i tekhnichnoho obsluhovuvannia tiahovoho rukhomoho skladu (2015), Nakaz N-429 – Ts/Od vid 15.10.2015 r., AT «Ukrzaliznytsia», 23 р.

[Online], available at: http://www.kzts.com/products.html#product4

Danylevskyi, V.I., Ostapets, S.V. and Tarasiuk, V.M. (2017), «Vidnovlennia profiliu kochennia kolisnykh par bez vykochuvannia pid chas ekspluatatsii rukhomoho skladu. Tekhnika i tekhnolohii», Zbirnyk naukovykh prats DETUT. Seriia. Transportni systemy, Issue 30, рр. 10–15.

[Online], available at: https://www.rafamet.com/en/products/machines-for-railways/underfloor-wheel-lathes/uge-300-400-n-axle-load-up-to-30-40-ton

Список використаної літератури:

Бахман С.О. Щодо дослідження ефективності процесів відновлення залізничних колісних пар / С.О. Бахман, П.П. Мельничук // Збірник наукових праць 12 Всеукраїнської науково-технічної конференції з міжнародною участю. – 2023. – С. 66–68.

Полупан І.І. Підвищення ефективності процесу відновлення профілю колісних пар збірними різцями : дис. … на здобуття наукового ступеня к.т.н. / І.І. Полупан. – 2016. – 213 с.

Гайворонський О.А. Умови забезпечення якості відновлених наплавленням залізничних коліс / О.А. Гайворонський // Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту. Наука та прогрес транспорту. – 2016. – № 5 (65). – С. 136–151.

Гайворонський О.А. Технологія відновлення залізничних коліс дуговим наплавленням / О.А. Гайворонський // Технологія конструкційних та функціональних матеріалів. – 2019. – 147 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://files.nas.gov.ua/NASDevelopmentsBook/PDF/2019/0919.pdf.

Рубан В.М. Підвищення ефективності відновлення колісних пар фрезеруванням робочих поверхонь на верстатах КЖ 20 : дис. … на здобуття наукового ступеня к.т.н. / В.М. Рубан. – Дніпро, 2021. – 196 с.

Тихенко В.М. Підвищення ефективності обробки на колесо-токарних верстатах / В.М. Тихенко, С.В. Пчелінський // Праці Одеського політехнічного університету. Сер. : Машинобудування. Технологія металів. Матеріалознавство. – 2012. – Вип. 1 (38). – С. 84–87.

Андрійко І. Дослідження пошкоджуваності поверхні кочення залізничних коліс / І.Андрійко, В.Кулик, В.Прокопець // Машинознавство. – 2011. – № 1–2. – С. 32–36.

Дослідження динамічної стійкості процесу механообробки колісних пар / В.С. Гузенко, С.Л. Миранцов, І.І. Полупан, О.О. Шульга // Надійність інструменту та оптимізація технологічних систем : зб. наук. праць. – Краматорськ : ДДМА, 2009. – Вип. 25. – С. 22–27.

Демченко В. Аналіз досліджень впливу параметрів поверхні колеса та значення твердості на взаємодію з колією / В.Демченко, О.Демченко // Збірник наукових праць ДУІТ. Сер. : Транспортні системи і технології. – 2022. – Вип. 40. – С. 121–130.

Положення про планово-попереджувальну систему ремонту і технічного обслуговування тягового рухомого складу : Наказ N-429 – Ц/Од від 15.10.2015 р / АТ «Укрзалізниця». – 2015. – 23 с.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kzts.com/products.html#product4.

Данилевський В.І. Відновлення профілю кочення колісних пар без викочування під час експлуатації рухомого складу. Техніка і технології / В.І. Данилевський, С.В. Остапець, В.М. Тарасюк // Збірник наукових праць ДЕТУТ. Сер. : Транспортні системи. – 2017. – Вип. 30. – С. 10–15.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.rafamet.com/en/products/machines-for-railways/underfloor-wheel-lathes/uge-300-400-n-axle-load-up-to-30-40-ton.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Бахман, С. О., & Мельничук, П. П. (2024). Технології та технологічні процеси відновлення профілю кочення залізничних колісних пар, шляхи підвищення ефективності. Технічна інженерія, (1(93), 10–23. https://doi.org/10.26642/ten-2024-1(93)-10-23

Номер

Розділ

МЕХАНІЧНА ІНЖЕНЕРІЯ