Безбарʼєрність вебпорталів освітніх навчальних закладів України

Автор(и)

  • Роман Святославович Савіцький Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-9804-3604

DOI:

https://doi.org/10.26642/ten-2023-1(91)-172-177

Ключові слова:

освітні платформи, вебпортал, безбарʼєрність, вебдоступність

Анотація

Освіта під час війни отримала нові виклики, які суттєво впливають на формування нових поглядів на проблеми, що вже існують. Українці зіткнулися з великою кількістю барʼєрів, спричинених війною, тому питання доступності постало дуже гостро. У статті проаналізовано стан вебсторінок навчальних закладів України. Аналіз проведено за допомогою стороннього рішення WAVE Web Accessibility Evaluation Tools, що дало змогу сконфігурувати параметри перевірки та провести дослідження й групування проблем на вебресурсах. Для візуального відображення отриманих даних було створено сайт. Для його розробки використовувалися сучасні технології: HTML (HyperText Markup Language), CSS (Cascading Style Sheets), Javascript, React, NodeJS. Сформовано статистику за показниками, як-от: помилки структури сторінки, невідповідність контрасту, помилки WAI-ARIA (Web Accessibility Initiative Accessible Rich Internet Applications), невідповідні повідомлення, покращення, критичні аспекти. Також прораховано відсоткові співвідношення всіх та критичних помилок до кількості елементів на сторінках. У результаті дослідження було знайдено та проаналізовано 299 головних сторінок вебсайтів навчальних закладів відповідно до Всеукраїнського реєстру навчальних закладів освіти, а також сформовано модель даних для подальшого дослідження. Провівши тестування моделі, було виявлено найбільш доступні ресурси з точки зору технологій, типів сторінок, підходів та практик. Програмний комплекс має змогу аналізувати залежності складності вебресурсу від кількості помилок

Посилання

Acosta-Vargas, P., Luján-Mora, S., Acosta, T. and Salvador-Ullauri, L. (2018), «Skhema poiednuietsia z metodom dlia perevirky accessibility web», International Conference on Information Theoretic Security, рр. 602–613.

Abid, Ismail and Kuppusamy, K.S. (2022), «Abid Ismail Web accessibility investigation and identification of major issues of higher education websites with statistical measures: A case study of college websites», Journal of King Saud University – Computer and Information Sciences, Vol. 34, No. 3 March, pp. 901–911.

Samoilenko, O.O. and Zabolotna, O.R. (2022), «Perevahy ta nedoliky dystantsiinoho navchannia v umovakh sohodennia», Intehratsiia teorii u praktyku: problemy, poshuky, perspektyvy, рр. 255–257.

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, [Online], available at: https://www.w3.org/TR/WCAG21/

PROON v Ukraini, [Online], available at: https://www.undp.org/uk/ukraine

WAVE Web Accessibility Evaluation Tools, [Online], available at: https://wave.webaim.org/

Bykov, V.Iu. (2013), «Mobilnyi prostir i mobilno-oriientovane seredovyshche Internet-korystuvacha: osoblyvosti modelnoho podannia ta osvitnoho zastosuvannia», Informatsiini tekhnolohii v osviti, zbirnyk naukovykh prats, KhDU, No. 17, pp. 20.

Leshchuk, H.V. (2022), «Kontsept bezbariernosti v teorii ta praktytsi inkliuzii», Inkliuziia v dii: stratehii vprovadzhennia v Ukraini ta sviti, kolektyvna monohrafiia, Osadtsa Yu.V., Ternopil, рр. 8–28.

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, [Online], available at: https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/diyalnist/vidkriti-dani

Akram, M., Ali, G.A., Sulaiman A. et al. (2022), «Accessibility evaluation of Arabic University websites for compliance with success criteria of WCAG 1.0 and WCAG 2.0», Univ Access Inf Soc., doi: 10.1007/s10209-022-00921-8.

Kushnir, N.O., Lysohor, Yu.I., Liminovych, I.D. et al. (2022), «Prohramnyi kompleks dlia analizu statystyky futbolnykh matchiv ta prohnozuvannia rezultativ na osnovi mashynnoho navchannia», Tekhnichna inzheneriia, No. 2 (90), pp. 70–78, doi: 10.26642/ten-2022-2(90)-70-78.

Список використаної літератури:

Схема поєднується з методом для перевірки accessibility web / P.Acosta-Vargas, S.Luján-Mora, T.Acosta, L.Salvador-Ullauri // International Conference on Information Theoretic Security. – 2018. – P. 602–613.

Abid Ismail Web accessibility investigation and identification of major issues of higher education websites with statistical measures: A case study of college websites / Ismail Abid, K.S. Kuppusamy // Journal of King Saud University – Computer and Information Sciences. – 2022. – Vol. 34, № 3 March. – P. 901–911.

Самойленко О.О. Переваги та недоліки дистанційного навчання в умовах сьогодення / О.О. Самойленко, О.Р. Заболотна // Інтеграція теорії у практику: проблеми, пошуки, перспективи. – 2022. – С. 255–257.

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.w3.org/TR/WCAG21/.

ПРООН в Україні [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://www.undp.org/uk/ukraine.

WAVE Web Accessibility Evaluation Tools [Electronic resource]. – Access mode : https://wave.webaim.org/.

Биков В.Ю. Мобільний простір і мобільно-орієнтоване середовище Інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування / В.Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті : збірник наукових праць. – ХДУ. – 2013. – № 17. – С. 20.

Лещук Г.В. Концепт безбар’єрності в теорії та практиці інклюзії / Г.В. Лещук // Інклюзія в дії: стратегії впровадження в Україні та світі : колективна монографія. – Тернопіль : Осадца Ю.В., 2022. – C. 8–28.

Міністерство освіти і науки України [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/diyalnist/vidkriti-dani.

Accessibility evaluation of Arabic University websites for compliance with success criteria of WCAG 1.0 and WCAG 2.0 / M.Akram, G.A. Ali, A.Sulaiman and other // Univ Access Inf Soc. – 2022. DOI: 10.1007/s10209-022-00921-8.

Програмний комплекс для аналізу статистики футбольних матчів та прогнозування результатів на основі машинного навчання / Н.О. Кушнір, Ю.І. Лисогор, І.Д. Лімінович та ін. // Технічна інженерія. – 2022. – № 2 (90). – Р. 70–78. DOI: 10.26642/ten-2022-2(90)-70-78.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-03

Як цитувати

Савіцький, Р. С. (2023). Безбарʼєрність вебпорталів освітніх навчальних закладів України. Технічна інженерія, (1(91), 172–177. https://doi.org/10.26642/ten-2023-1(91)-172-177

Номер

Розділ

ІНЖЕНЕРІЯ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ