Узагальнення досліджень формозміни еквіпотенціальних поверхонь напружено-деформованих об’єктів

Автор(и)

  • Богдан Анатолійович Шелудченко Поліський національний університет, Україна
  • Віктор Романович Білецький Поліський національний університет, Україна
  • Віктор Миколайович Боровський Поліський національний університет, Україна
  • Олег Борисович Плужніков Поліський національний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-9060-7775
  • Юрій Валерійович Тростенюк Поліський національний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-2313-9040

DOI:

https://doi.org/10.26642/ten-2023-1(91)-110-118

Ключові слова:

овал Кассіні, лемніската, модель, еквіпотенціальна поверхня, динаміка формозміни, напружено-деформований стан

Анотація

Переважна більшість аналітичних досліджень напружено-деформованого стану різноманітних об’єктів технічних систем, виконуваних на етапі їх розробки і проєктування, свідчить про те, що експлуатаційні характеристики цих технічних об’єктів визначаються геометричними параметрами їх формозміни значно більшою мірою, ніж параметрами їх напруженого стану. На підставі аналізу численних аналітичних та експериментальних досліджень різних технічних об’єктів, що складаються з трансверсально-ізотропних та ізотропних середовищ, запропоновано графо-аналітичну модель-аналог динаміки формозміни контурів еквіпотенціальних поверхонь та плоских перерізів здеформованих технічних об’єктів у вигляді ділянки овалу Кассіні з трьома характерними точками перегину. Розглянуто можливість практичного моделювання формозміни контурів поверхонь здеформованих об’єктів на прикладах динаміки деформування пневматичної оболонки периферії колісного рушія мобільної колісної техніки та пошарового деформування поперечного профілю ґрунту еластичним колісним рушієм мобільного засобу. Оцінка розробленої графоаналітичної моделі-аналогу динаміки формозміни контурів поверхонь та плоских перерізів технічних об’єктів свідчить, що усереднений рівень довірчої ймовірності до такої моделі у зіставленні з оцінкою міри деформації за критеріями Генкі та Свейнгера становить 86,8 %.

Посилання

Maksymiuk, Yu.V. (2017), «Indyferentnist tenzoriv deformatsii, napruzhen ta yikh pryroshchen za umovy enerhetychnoi spoluchenosti», Opir materialiv i teoriia sporud, Issue 99, pp. 151–159.

Sheludchenko, B.A. and Sheludchenko, L.S. (2016), Mekhanika kontaktnoho ruinuvannia avtomobilnykh dorih, TOV «Kalihraf», Kamianets-Podilskyi, 66 p.

Sheludchenko, B., Šarauskis, E., Kukharets, S. and Zabrodskyi, A. (2022), «Graphic analytical optimization of design and operating parameters of tires for drive wheels of agricultural machinery», ScienceDirect, Vol. 215, doi: 10.1016/j.still.2021.105227.

Siaskyi, A.O. and Babych, S.M. (2007), Mekhanika sutsilnoho seredovyshcha, navchalnyi posibnyk, Red.-vydav. Viddil RDHU, Rivne, 150 p.

Mykhailevych, V.M. (1998), Tenzorni modeli nakopychennia poshkodzhen, UNIVERSUM-Vinnytsia, Vinnytsia, 195 p.

Troshchenko, V. and Khamaza, L. (2014), «Rozsiiane i lokalizovane vtomne poshkodzhennia metaliv i splaviv», Visnyk TNTU, TNTU, Ternopil, Vol. 76, No. 4, pp. 7–21, doi: 10.33108/visnyk_tntu.

Wang, J.Y., Zhou, Y.C. and Lin, Z.J. (2007), Mechanical properties and atomistic deformation mechanism of γ-Y2Si2O7 from first-principles investigations.

Buchen, J., Marquardt, H., Ballaran, T.B. et al. (2017), «The equation of state of wadsleyite solid solutions: constraining the effects of anisotropy and crystal chemistry», Am Miner, No. 102 (12), рр. 2494–2504.

Fan, D., Mao, Z., Yang, J. and Lin, J.F. (2015), «Determination of the full elastic tensor of single crystals using shear wave velocities by Brillouin spectroscopy», Am Miner, No. 100 (11–12), рр. 2590–2601.

Jiang, F., Speziale, S. and Duffy, T.S. (2004), «Single-crystal elasticity of grossular-and almandine-rich garnets to 11 GPa by Brillouin scattering», J Geophys Res Sol Earth, No. 109:B10.

Список використаної літератури:

Максим’юк Ю.В. Індиферентність тензорів деформацій, напружень та їх прирощень за умови енергетичної сполученості / Ю.В. Максим’юк // Опір матеріалів і теорія споруд. – 2017. – Вип. 99. – С. 151–159.

Шелудченко Б.А. Механіка контактного руйнування автомобільних доріг / Б.А. Шелудченко, Л.С. Шелудченко. – Кам’янець-Подільський : ТОВ «Каліграф», 2016. – 66 с.

Graphic analytical optimization of design and operating parameters of tires for drive wheels of agricultural machinery / B.Sheludchenko, E.Šarauskis, S.Kukharets, A.Zabrodskyi // ScienceDirect. – 2022. – Vol. 215. DOI: 10.1016/j.still.2021.105227.

Сяський А.О. Механіка суцільного середовища : навчальний посібник / А.О. Сяський, С.М. Бабич. − Рівне : Ред.-видав. Відділ РДГУ, 2007. − 150 с.

Михайлевич В.М. Тензорні моделі накопичення пошкоджень / В.М. Михайлевич. – Вінниця : УНІВЕРСУМ-Вінниця, 1998. – 195 с.

Трощенко В. Розсіяне і локалізоване втомне пошкодження металів і сплавів / В.Трощенко, Л.Хамаза // Вісник ТНТУ. – Тернопіль : ТНТУ, 2014. – Т. 76, № 4. – С. 7–21. DOI: 10.33108/visnyk_tntu.

Wang J.Y. Mechanical properties and atomistic deformation mechanism of γ-Y2Si2O7 from first-principles investigations / J.Y. Wang, Y.C. Zhou, Z.J. Lin. – 2007.

The equation of state of wadsleyite solid solutions: constraining the effects of anisotropy and crystal chemistry / J.Buchen, H.Marquardt, T.B. Ballaran and other // Am Miner. – 2017. – № 102 (12). – Р. 2494–2504.

Determination of the full elastic tensor of single crystals using shear wave velocities by Brillouin spectroscopy / D.Fan, Z.Mao, J.Yang, J.F. Lin // Am Miner. – 2015. – № 100 (11–12). – Р. 2590–2601.

Jiang F. Single-crystal elasticity of grossular-and almandine-rich garnets to 11 GPa by Brillouin scattering / F.Jiang, S.Speziale, T.S. Duffy // J Geophys Res Sol Earth. – 2004. – № 109:B10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-03

Як цитувати

Шелудченко, Б. А., Білецький, В. Р., Боровський, В. М., Плужніков, О. Б., & Тростенюк, Ю. В. (2023). Узагальнення досліджень формозміни еквіпотенціальних поверхонь напружено-деформованих об’єктів. Технічна інженерія, (1(91), 110–118. https://doi.org/10.26642/ten-2023-1(91)-110-118

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНА МЕХАНІКА