Вища освіта в Республіці Сербія в аспекті Європейського простору вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.26642/ten-2022-1(89)-32-37Ключові слова:
вища освіта; республіка Сербія, Європейський простір вищої освітиАнотація
Європейський простір вищої освіти (ЄПВО) існує з моменту підписання Болонської декларації у 1999 р., а за перше десятиліття було зафіксовано великі зміни у системі рівнів вищої освіти, забезпечення її якості та інтернаціоналізації. Кожна зміна призводила до заперечення та запобігання ініціатив, що стосувалося великої кількості країн, включених у простір. Незважаючи на складність процесу, було досить позитивних зрушень, тому що справжнє ЄПВО перетворилося на дійсне, а не уявне явище, про що свідчить постійне приєднання нових країн за останні два десятиліття. Сьогодні ЄПВО охоплює приблизно 38 млн. студентів із середнім рівнем виділення на освіту приблизно 0,95 % внутрішнього валового продукту (ВВП). У більшості країн відсоток виділення був стійким або зменшувався, що говорить про те, що попит на студентів не був співвідносним з виділеннями. Підключення вищих навчальних закладів у Сербії до Болонського процесу вимагало раціональне рішення за збереження існуючої національної освіти та поваги до іноземної. Через 15 років все ще існують суттєві відмінності між вітчизняною та європейською освітою. Застосування європейського досвіду та узгодженість національної та європейської освіти мають на увазі вирішення низки проблем як на державному рівні, так і на рівні кожного університету/факультету. У статті наведено аналіз стану вищих навчальних закладів у Сербії порівняно з ЄПВО в аспекті чисельності студентів, числа вузів, викладацького складу, виділення (витрати) на одного студента та впливу пандемії Covid-19.
Посилання
The European Higher Education Area in 2020 Bologna Process (2020), Implementation Report, Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, Brussels.
Varadjanin, V. (2019), «Analiza sistema finansiranja visokog obrazovanja u Srbiji i EU», Ekonomija teorija i praksa, Beograd, Vol. 1, br.1, рр. 61–67.
Republic of Croatia Ministry of Science and Education, National Plan for Improving the Social Dimension of Higher Education in the Republic of Croatia 2019 – 2021, Croatia, Zagreb.
Principles and Guidelines to Strengthen the Social Dimension of Higher Education in the EHEA (2020), [Online], available at: http://www.ehea.info/Upload/BFU.
Witthaus, G. et al. (2018), Validation of Non-formal MOOC-based Learning: An Analysis of Assessment and Recognition Practices in Europe (OpenCred), [Online], available at: http://bookshop.europa.eu/en/validation-of-non-formal-mooc-based.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Любодраг Танович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського.