Дослідження маневреності триланкового причіпного автобусного поїзда

Автор(и)

  • Володимир Прохорович Сахно Національний транспортний університет, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5144-7131
  • Віктор Михайлович Поляков Національний транспортний університет, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7042-3066
  • Світлана Михайлівна Шарай Національний транспортний університет, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6568-4990
  • Ігор Сергійович Мурований Луцький національний технічний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.26642/ten-2022-1(89)-11-20

Ключові слова:

маневреність; автобус; автобусний поїзд; кут складання; кут повороту; поворот; габаритна смуга руху

Анотація

Метробус, або нова система автобусного руху «Швидкісний автобусний транспорт» (Bus rapid transport, BRT), є результатом розвитку мережі автобусного суспільного транспорту. Порівняно з метро цей проєкт має явні переваги: менша вартість створення мережі, менша вартість рухомого складу, мобільність та ін. Поряд із незаперечними перевагами триланкових зчленованих автобусів і тролейбусів їм притаманні і недоліки – гірші маневреність і стійкість руху порівняно з дволанковими. Крім того, ефективність експлуатації таких машин тісно пов’язана з пасажиропотоком, який протягом дня може змінюватися в рази. Тому перспективним може стати автопоїзд у складі двох (або трьох) автобусів або тролейбусів, що працюють у зчіпці, пасажиромісткість яких аналогічна зчленованим автобусам і тролейбусам. У години пік працює автобусний поїзд, а у міжпіковий період – кожний автобус окремо (можлива стоянка одного автобуса на виділеному майданчику).  Для такого автобусного поїзда, що складається із трьох однотипних автобусів (на прикладі МАЗ-206), визначені показники маневреності, зокрема показано, що при неграничному повороті поворот усіх автобусів здійснюється на першій стадії послідовно, причому третій автобус забігає більш інтенсивно у внутрішню сторону повороту, збільшуючи другий кут складання, порівняно з першим, і четвертий, порівняно з третім. Під час усталеного колового руху автопоїзд у складі трьох автобусів МАЗ-206 забезпечує нормовані значення габаритної смуги руху. Позитивним при цьому також є те, що для автобусів зі стандартними системами керування їх відносна кутова швидкість суттєво зменшується і поліпшується стійкість автопоїзда під час виконання повороту.

Посилання

Poljakov, V.M. and Sahno, V.P. (2014), Trylankovi avtopoi'zdy. Manevrenist', monografija, Noulidzh, Lugans'k, 206 р.

Sahno, V.P., Poljakov, V.M. and Omel'nyc'kyj, O.Je. (2018), «Manevrenist' trylankovogo metrobusa», Novitni tehnologii' rozvytku avtomobil'nogo transportu, nauk. prac. Mizhn. nauk.-prak. konf., HNADU, Naukovo-doslidnyj ekspertno-kryminalistychnyj centr MVS Ukrai'ny, рр. 305–308.

Sahno, V.P., Poljakov, V.M., Sharaj, S.M. and Omel'nyc'kyj, O.Je. (2018), «Vplyv konstruktyvnyh i ekspluatacijnyh faktoriv na pokaznyky manevrenosti metrobusa», Visnyk ZhDTU, No. 2 (77), pp. 248–256.

Sakhno, V.P., Marchuk, M.M. and Marchuk, R.M. (2016), «Study of long haul truck movement along the curviliniar trajectory while steering a carryall semi-trailer – container by braking the wheels of one axle», INMATEN – Agricultural Engineering, National institute of research-development for machines and installations designed to agricculture and food industry, INMA Bucharest, Vol. 49, No. 2.

Sakhno, V., Murovany, I., Sharai, S. and Seleznev, V. (2017), «Comparative evalution of maneurability of large and extra large class buses», Mobile machines. International scentific conference, Aleksandras Stulginskis University, Lithuania, Kaunas, рр. 38–47.

Sahno, V.P., Bilichenko, V.V., Poljakov, V.M. and Omel'nyc'kyj O.Je. (2018), «Manevrenist' metrobusisv», Visnyk mashynobuduvannja ta transportu, naukovyj zhurnal, VNTU, Vinnycja, No. 2 (6), рр. 131–140.

Sakhno, V., Murovanyi, I., Poliakov, V. and Sharai, S. (2019), «Improving of transitway operating properties», ICCPT 2019: Current Problems of Transport, Proceedings of the 1st International Scientific Conference, May 28-29, Ternopil, Ukraine, рр. 133–140.

Bundza, O.Z., Sakhno, V.P., Poliakov, V.M. and Yachenko, D.M. (2020), «Mobility of the metrobus. Ways of improvement», The Archives of Automotive Engineering – Archiwum Motoryzacji, Poland, Warszawa, No. 89 (3), рр. 61–73.

Michałek, M.M., Patkowski, B. and Gawron T. (2020), «Modular Kinematic Modelling of Articulated Buses», IEEE TRANSACTIONS ON VEHICULAR TECHNOLOGY, Vol. 69, No. 8, AUGUST, 8381 р.

Michałek, M. (2015), «Non-minimum-phase property of N-trailer kinematics resulting from off-axle interconnections», Int. Journal of Control, No. 86 (4), рр. 740–758.

Altafini, C. (2001), «Some properties of the general n-trailer», Int. Journal of Control, No. 74 (4), рр. 409–424.

Wang, Dі, Tomio Miwa and Takayuki Morikawa (2020), «Big Trajectory Data Mining: A Survey of Methods, Applications, and Services», Sensors (Basel), Aug, No. 20 (16), 4571 р, doi: 10.3390/s20164571.

Michałek, M.M. (2015), «Modu lar tracking controller for N-trailers with non-zero hitching offsets», The paper presented during 2015 American Control Conference, AACC, USA, Chicago, pp. 5371–5376.

Sahno, V.P., Poljakov, V.M., Sharaj, S.M. et al. (2021), Sharnirno-zchlenovani avtobusy. Manevrenist' ta stijkist', monografija, IVV Luc'kogo NTU, Luc'k, 288 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-07

Як цитувати

Сахно, В. П., Поляков, В. М., Шарай, С. М., & Мурований, І. С. (2022). Дослідження маневреності триланкового причіпного автобусного поїзда. Технічна інженерія, (1(89), 11–20. https://doi.org/10.26642/ten-2022-1(89)-11-20

Номер

Розділ

ГАЛУЗЕВЕ МАШИНОБУДУВАННЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають