До питання вибору рухомого складу в системі BRT

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26642/ten-2020-2(86)-24-33

Ключові слова:

триланковий автопоїзд, шарнірно-зчленований автобус, система BRT, маневреність

Анотація

За останнє десятиліття у країнах Америки, Туреччині та в деяких країнах Європи розвивається новий вид пасажирських перевезень у системі Bus Rapid Transport (BRT), яка передбачає рух автобусів по спеціально виділених і часто обгороджених смугах, тобто його повну ізольованість на дорозі від інших видів транспорту. Для підвищення пасажиромісткості у системі BRT використовують триланкові автобуси і тролейбуси. Поряд з незаперечними перевагами трисекційних зчленованих автобусів і тролейбусів, їм притаманні і недоліки – гірша маневреність і стійкість руху порівняно з двосекційними. Крім того, ефективність експлуатації таких машин тісно пов’язана з пасажиропотоком, який протягом дня може змінюватися. Аналіз організації перевезень показує, що перспективним може стати автопоїзд, який складається з двох (або трьох) автобусів чи тролейбусів, що працюють у зчіпці, пасажиромісткість яких аналогічна зчленованим автобусам і тролейбусам. У години пік працює автобусний поїзд, а у міжпіковий період – кожен автобус окремо (можлива стоянка одного автобуса на відведеному майданчику). Завдяки проведенню теоретичних досліджень доведена доцільність використання у системі BRT триланкового причіпного автопоїзда, що складається з трьох однотипних автобусів МАЗ-206 загальною довжиною до 26 м і пасажиромісткістю до 220 пасажирів. Розрахунками доведено, що для руху такого автопоїзда у всьому діапазоні швидкостей достатньо потужності двох двигунів, тобто один з автобусів може використовуватись як пасивний причіп, що призведе до поліпшення паливної економічності автобусного поїзда. Теоретично встановлено, що за показниками маневреності триланковий причіпний автопоїзд значно перевищує триланковий шарнірно-зчленований автобус.

Біографії авторів

Володимир Прохорович Сахно, Національний транспортний університет

V.P. Sakhno

Віктор Михайлович Поляков, Національний транспортний університет

V.M. Poliakov

Світлана Михайлівна Шарай, Національний транспортний університет

S.M. Sharai

Дмитро Миколайович Ященко, Національний транспортний університет

D.М. Yaschenko

Посилання

«Metrobus: skorostnoi avtobus v Stambule», Zhurnal Oktobus, [Online], available at: https://journal.octobus.io/istanbul_metrobus/

Sahno, V.P., Poljakov, V.M., Mis'ko, Je.M. and Omel'nyc'kyj, O.Je. (2019), «Do porivnjal'noi' ocinky transportnyh zasobiv dlja mis'kyh perevezen' pasazhyriv v systemi BRT», Avtoshljahovyk Ukrai'ny, No. 6, pp. 7–11.

Sahno, V.P., Kostenko, A.V., Zagorodnov, M.I. at al. (2014), Ekspluatacijni vlastyvosti avtotransportnyh zasobiv. V 3 ch. Ch 1. Dynamichnist' ta palyvna ekonomichnist' avtotransportnyh zasobiv, navchal'nyj posibnyk, Noulidzh, Donec'k, 444 p.

Farobin, Ya.E., Yakobashvili, A.M., Ivanov, A.M. еt al. (1993), Trekhzvennye avtopoezda, in Farobina, Ya.E. (ed.), Mashinostroenie, Moskva, 224 p.

Vysotskii, M.S., Kochetkov, S.I. and Kharitonchik, S.V. (2011), Osnovy proektirovaniya modul'nykh magistral'nykh avtopoezdov, Belarusskaya nauka, Minsk, 392 p.

Gorelov, V.A. (2012), «Matematicheskoe modelirovanie dvizheniya mnogozvennykh kolesnykh transportnykh kompleksov s uchetom osobennostei konstruktsii stsepnykh ustroistv», No. 2, [Online], available at: http: http://tecnomag.edu.ru

Ayupov, V.V. (2012), Issledovanie manevrennykh svoistv avtopoezda na osnove sistemnogo podkhoda, monografiya, Izd-vo FGBOU VPO Permskaya GSKhA, Perm', 96 p.

Ritzen, P., Roebroek, E., Wouw, N., van de Jiang, Z.-P. еt al. (2016), «Trailer Steering Control of a Tractor–Trailer Robot», IEEE Transactions on Control Systems Technology, Vol. 24, No. 4, pp. 1240–1252.

Kayacan, E., Kayacan, E., Ramon, H. and Saeys, W. (2014), «Distributed nonlinear model predictive control of an autonomous tractor-trailer system», Mechatronics, Vol. 24, No. 8, pp. 926–933.

Xuejian, Kang, Moon, Namgung, Akimasa, Fujiwara, Wonchul, Kim (2019), «Weijie Wang Analysis of Vehicle Maneuverability and Driving Characteristics on a Curved Road Condition», KSCE Journal of Civil Engineering, Vol. 23, No. 1, pр. 420–432.

Zakin, Ya.Kh. (1986), Manevrennost' avtomobilya i avtopoezda, Transport, Moskva, 137 p.

Poljakov, V.M. and Sahno, V.P. (2013), Trylankovi avtopoi'zdy. Manevrenist', Nacional'nyj transportnyj universytet, Kyi'v, 200 p.

Sahno, V.P., Murovanyj, I.S. еt al. (2018), «Shljahy polipshennja manevrenosti metrobusa», Suchasni tehnologii' v mashynobuduvanni ta transporti, naukovyj zhurnal, Luc'kyj NTU, Luc'k, No. 2, pp. 122–133.

Sahno, V.P., Murovanyj, I.S. and Selezn'ov, V.E. (2016), «Do vyznachennja pokaznykiv manevrenosti sharnirno-zchlenovanyh avtobusiv», Visnyk Mashynobuduvannja ta transportu, naukovyj zhurnal, Vinnyc'kyj NTU, Vinnycja, No. 2, pp. 97–105.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-02

Як цитувати

Сахно, В. П., Поляков, В. М., Шарай, С. М., & Ященко, Д. М. (2020). До питання вибору рухомого складу в системі BRT. Технічна інженерія, (2(86), 24–33. https://doi.org/10.26642/ten-2020-2(86)-24-33

Номер

Розділ

АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ