Прогнозування довговічності лонжеронів каркасу основи автобуса в проблемних місцях

Автор(и)

  • Дмитро Петрович Рубан АТ «Черкаський автобус»
  • Любомир Васильович Крайник НУ «Львівська політехніка»
  • Ганна Яківна Рубан Черкаський державний бізнес-коледж

DOI:

https://doi.org/10.26642/ten-2020-2(86)-18-23

Ключові слова:

автобус, каркас основи, прогнозування довговічності, втомне руйнування

Анотація

В роботі наведено результати оцінки довговічності основи каркасу кузова в проблемних місцях. Результати були отримані за допомогою моделювання в середовищі Solidworks  2018 та при аналізі пошкоджень каркасів кузовів автобусів громадського транспорту на основі довготривалої експлуатації за даними експлуатуючих організацій. Встановлено, що до таких пошкоджень відносять корозійні та втомні руйнування каркасу основи та інших елементів каркасу кузова. На основі аналізу діяльності експлуатуючих організацій встановлено, що автобус стає на відновлювальний ремонт при руйнуванні основи, оскільки подальша експлуатація неможлива. Встановлено, що основною проблемою, що унеможливлює експлуатацію автобуса є структурна корозія у поєднанні із накопиченням втомних руйнувань під дією знакозмінних циклічних навантажень. Виявлено причини, що впливають на характер пошкоджень та швидкість їх утворення: несвоєчасне поновлення антикорозійного захисту та відсутність обробки скритих порожнин, дороги низької якості та високі швидкості руху по цим дорогам, періодичні перевантаження понад допустимої величини. Пошкодження каркасу основи, в більшості випадків, виникають поблизу кріплення елементів підвісок та в місцях перепаду підлоги (особливо в автобусах типу «low-entry» з низькопідлоговими накопичувальними площадками в задній частині автобуса). Великі навантаження на задню площадку автобусів вітчизняного виробництва «Атаман» А092Н6 в години пік, враховуючи те, що на задній площадці місця тільки для пасажирів, що стоять, призводять до утворення магістральних втомних тріщин. В результаті такої експлуатації по дорогам низької якості втомне руйнування відбувається приблизно через 210 тис. км,  при терміну експлуатації 2 роки. Обґрунтовано, що для прогнозування утворення втомних тріщин та відповідно запобіганню їх утворенню не достатньо  тих результатів які були отримані в умовах нестабільного руху в умовах реальної експлуатації. Представлені результати моделювання, які  показують кількість циклів до руйнування та виконано порівняння із реаліями експлуатації, на основі яких пояснено утворення осередків зародження втомних тріщин та розроблено рекомендації щодо запобігання розвитку корозійного розтріскування.

Біографії авторів

Дмитро Петрович Рубан, АТ «Черкаський автобус»

D.P. Ruban

Любомир Васильович Крайник, НУ «Львівська політехніка»

L.V. Kraynyk

Ганна Яківна Рубан, Черкаський державний бізнес-коледж

H.J. Ruban

Посилання

Gorbaj, O.Z., Golenko, K.E. and Krajnyk, L.V. (2013), Micnist' ta pasyvna bezpeka avtobusnyh kuzoviv : monografija, Vydavnyctvo L'vivs'koi' politehniky, L'viv, 276 p.

Dassault Systèmes SolidWorks Corporation (2020), [Online], available at: https://www.solidworks.com/

Sistema trekhmernogo modelirovaniya (2020), [Online], available at: https://kompas.ru/

Dassault Systèmes Matlab Corporation (2020), [Online], available at: https:// www.matlab.com/

Ruban, D.P., Krajnyk, L.V. and Ruban, G.Ja. (2018), «Ocinka vplyvu vvedennja ploshhadok nyz'kogo vhodu «low-entry» v strukturu nesivnogo kuzova na resursni harakterystyky avtobusa v ekspluatacii'», Avtomobil'nyj transport, Harkiv, No. 43, pp. 31–35.

Ruban, D.P., Krajnyk, L.V. and Ruban, G.Ja. (2018), «Ocinka vplyvu korozii' avtobusa na fizychnu micnist' nesivnyh elementiv», materialy V mizhnarodnoi' naukovo-praktychnoi' Internet-konferencii' «Suchasni tehnologii' ta perspektyvy rozvytku avtomobil'nogo transportu», Vinnycja, pp. 60–64.

Ruban, D.P. and Krajnyk, L.V. (2017), «Ocinka reglamentovanogo terminu ekspluatacii' avtobusiv z umov vidpovidnosti normatyvam pasyvnoi' bezpeky vnaslidok korozii' ta vtomnoi' micnosti kuzova», Systemy i Środki transportu samochodowego, Seria Transport, Druk. Pol. Rz., Rzeszów, No. 10, pp. 95–100.

Krajnyk, L.V., Ruban, D.P. and Ruban, G.Ja. (2017), «Ocinka zminy fizyko-mehanichnyh vlastyvostej elementiv karkasu kuzova avtobusa v procesi ekspluatacii'», Visnyk Vinnyc'kogo politehnichnogo instytutu, Vinnycja, No. 1, pp. 35–40.

DSTU UN/ECE R 66-00:2002 Jedyni tehnichni prypysy shhodo oficijnogo zatverdzhennja velykogabarytnyh pasazhyrs'kyh dorozhnih transportnyh zasobiv stosovno verhn'oi' chastyny i'hn'oi' konstrukcii'.

Krajnyk, L.V., Ruban, D.P. and Ruban, G.Ja. (2017), «Vytraty u vzajemozv’jazku z terminamy ekspluatacii' mis'kyh avtobusiv», Visnyk NU «L'vivs'ka politehnika», Serija Dynamika, micnist' ta proektuvannja mashyn i pryladiv, L'viv, No. 1, pp. 127–132.

Golg, B.V. (1967), «Osnovi prochnosti i dolgovechnosti avtomobilja», Fundamentals of vehicle strength and durability, Moscow : Izdatelstwo «Maschinostroenie».

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-02

Номер

Розділ

АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ